Wydział Rejestracji i Świadczeń

Print Drukuj

Do zakresu działania Wydziału Rejestracji i Świadczeń należy w szczególności:

  1. rejestrowanie  zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym:
  1. sprawdzenie i analiza przedkładanych dokumentów, wymaganych w celu rejestracji,
  2. pozyskanie od osoby rejestrującej się danych w zakresie zgodnym z ustawą,
  3. weryfikacja danych bezrobotnego lub poszukującego pracy przekazanych za pośrednictwem formularza elektronicznego,
  4. sprawdzenie osoby ubiegającej się o rejestrację w systemach teleinformatycznych np. ZUS, KRUS, PESEL, CEiDG, KRS oraz systemie dotyczącym Karty Dużej Rodziny,
  5. założenie, w postaci elektronicznej, karty rejestracyjnej bezrobotnego lub poszukującego pracy na podstawie uzyskanych informacji,
  6. informowanie bezrobotnego o warunkach zachowania statusu oraz o warunkach nabycia prawa do zasiłku, w tym niezbędnych do tego dokumentów oraz o przysługujących mu prawach i obowiązkach wynikających z ustawy oraz o formach pomocy,
  7. zapoznanie osoby rejestrującej się z oświadczeniami,
  8. ustalenie statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku,
    1. obsługa  bezrobotnych lub poszukujących pracy, w tym:
  1. przyjmowanie informacji dotyczących zmian w sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy,
  2. wydawanie zaświadczeń i informacji o osiągniętych dochodach,
  3. obsługa bezrobotnych zgłaszających zmianę miejsca zamieszkania,
  4. wyłączanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy z ewidencji osób zarejestrowanych,
    1. wydawanie decyzji administracyjnych, w tym:
  1. o przyznaniu statusu bezrobotnego,
  2. o odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
  3. o odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
  4. o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz o utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z FP świadczeń niewynikających z zawartych umów,
  5. o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z FP,
  6. o odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z FP,
  7. decyzji  podejmowanych w ramach trybów nadzwyczajnych określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego., weryfikujących decyzje ostateczne wydane przez urząd,
     
    1. rozpatrywanie odwołań od decyzji w tym:
  1. analiza dokumentów i stanu faktycznego pod kątem samokontroli wydanej decyzji,
  2. uwzględnienie odwołania i uchylenie lub zmiana decyzji,
  3. nieuwzględnienie odwołania i przekazanie odwołania do organu odwoławczego,
    1. obsługa świadczeń dla bezrobotnych w tym:
  1. rozpatrywanie wniosków o wypłatę świadczeń, analiza dokumentów i ustalanie  prawa do tych świadczeń,
  2. sporządzanie list wypłat zasiłków, stypendiów, dodatków aktywizacyjnych i innych  świadczeń,
  3. prowadzenie postępowań w sprawie nienależnie pobranych świadczeń,
    1. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d ustawy oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35, a także wypłaty zasiłków zgodnie z art. 35 ust. 5 ustawy,
    2. wykonywanie zadań przypisanych  urzędowi w ustawie  o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawie  o świadczeniach  opieki zdrowotnej  finansowanych ze  środków publicznych,  w tym:
  1. zgłaszanie bezrobotnych do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego  w terminach określonych w ustawach,
  2. analiza raportów ZUS o zbiegach tytułów do ubezpieczeń i weryfikacja  zgłoszeń  bezrobotnych  do  ubezpieczeń  społecznych   i  ubezpieczenia zdrowotnego,
  3. zgłaszanie  i  wyrejestrowywanie  członków  rodzin  bezrobotnych  z ubezpieczenia  zdrowotnego,
  4. obsługa programu Płatnik,
  5. prowadzenie rozliczeń z ZUS,
  1. obsługa Samorządowej Elektronicznej Platformy Informacyjnej – SEPI,
  2. udzielanie interesantom urzędu wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań urzędu oraz podstawowych praw  i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy oraz przyjmowanie korespondencji składanej osobiście przez klientów urzędu,
  3.  współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu,
  4.  realizacja zadań w zakresie współpracy urzędu z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i innymi,
  5.  sporządzanie sprawozdawczości oraz analiz i ocen realizowanych zadań na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy i innych organów zatrudnienia,
  6. pomoc przy zakładaniu indywidualnego konta osobom rejestrującym się jako bezrobotne lub poszukujące pracy.
Informacje o publikacji dokumentu