Do zakresu działania Wydziału Rejestracji i Świadczeń należy w szczególności:
- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym:
- sprawdzenie i analiza przedkładanych dokumentów, wymaganych w celu rejestracji,
- pozyskanie od osoby rejestrującej się danych w zakresie zgodnym z ustawą,
- weryfikacja danych bezrobotnego lub poszukującego pracy przekazanych za pośrednictwem formularza elektronicznego,
- sprawdzenie osoby ubiegającej się o rejestrację w systemach teleinformatycznych np. ZUS, KRUS, PESEL, CEiDG, KRS oraz systemie dotyczącym Karty Dużej Rodziny,
- założenie, w postaci elektronicznej, karty rejestracyjnej bezrobotnego lub poszukującego pracy na podstawie uzyskanych informacji,
- informowanie bezrobotnego o warunkach zachowania statusu oraz o warunkach nabycia prawa do zasiłku, w tym niezbędnych do tego dokumentów oraz o przysługujących mu prawach i obowiązkach wynikających z ustawy oraz o formach pomocy,
- zapoznanie osoby rejestrującej się z oświadczeniami,
- ustalenie statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku,
- obsługa bezrobotnych lub poszukujących pracy, w tym:
- przyjmowanie informacji dotyczących zmian w sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy,
- wydawanie zaświadczeń i informacji o osiągniętych dochodach,
- obsługa bezrobotnych zgłaszających zmianę miejsca zamieszkania,
- wyłączanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy z ewidencji osób zarejestrowanych,
- wydawanie decyzji administracyjnych, w tym:
- o przyznaniu statusu bezrobotnego,
- o odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
- o odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
- o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz o utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z FP świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- o obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z FP,
- o odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z FP,
- decyzji podejmowanych w ramach trybów nadzwyczajnych określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego., weryfikujących decyzje ostateczne wydane przez urząd,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji w tym:
- analiza dokumentów i stanu faktycznego pod kątem samokontroli wydanej decyzji,
- uwzględnienie odwołania i uchylenie lub zmiana decyzji,
- nieuwzględnienie odwołania i przekazanie odwołania do organu odwoławczego,
- obsługa świadczeń dla bezrobotnych w tym:
- rozpatrywanie wniosków o wypłatę świadczeń, analiza dokumentów i ustalanie prawa do tych świadczeń,
- sporządzanie list wypłat zasiłków, stypendiów, dodatków aktywizacyjnych i innych świadczeń,
- prowadzenie postępowań w sprawie nienależnie pobranych świadczeń,
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d ustawy oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35, a także wypłaty zasiłków zgodnie z art. 35 ust. 5 ustawy,
- wykonywanie zadań przypisanych urzędowi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w tym:
- zgłaszanie bezrobotnych do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w terminach określonych w ustawach,
- analiza raportów ZUS o zbiegach tytułów do ubezpieczeń i weryfikacja zgłoszeń bezrobotnych do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
- zgłaszanie i wyrejestrowywanie członków rodzin bezrobotnych z ubezpieczenia zdrowotnego,
- obsługa programu Płatnik,
- prowadzenie rozliczeń z ZUS,
- obsługa Samorządowej Elektronicznej Platformy Informacyjnej – SEPI,
- udzielanie interesantom urzędu wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań urzędu oraz podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy oraz przyjmowanie korespondencji składanej osobiście przez klientów urzędu,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi urzędu,
- realizacja zadań w zakresie współpracy urzędu z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i innymi,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz analiz i ocen realizowanych zadań na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy i innych organów zatrudnienia,
- pomoc przy zakładaniu indywidualnego konta osobom rejestrującym się jako bezrobotne lub poszukujące pracy.