Do zakresu zadań Referatu Kontroli i Egzekucji należy w szczególności:
- planowanie i realizacja kontroli wewnętrznej zlecanej przez Dyrektora,
- planowanie i realizacja czynności w zakresie sprawdzenia prawidłowej realizacji umów i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem w zakresie przyznanej formy pomocy, w tym m.in. w ramach:
- kontroli realizowanej na podstawie art. 360 ustawy,
- wizyty monitorująco-sprawdzającej,
- prowadzenie postępowań z zakresu egzekucji administracyjnej i windykacji należności cywilnoprawnych,
- koordynacja zewnętrznych usług obsługi prawnej urzędu, w tym dotyczących w szczególności:
- obsługi prawnej urzędu, w tym:
- informowania kierownictwa i pracowników urzędu o zmianach zachodzących w obowiązujących przepisach prawnych, w szczególności poprzez cykliczne spotkania i omawianie tych zmian,
- wydawania opinii do projektów decyzji administracyjnych w sprawach skomplikowanych bądź wątpliwych,
- opiniowania projektów wewnętrznych aktów normatywnych wydawanych przez Dyrektora,
- opiniowania spraw ze stosunku pracy,
- prowadzenia zbioru aktów prawnych związanych z działalnością Urzędu,
- rozdziału aktów prawnych na stanowiska pracy,
- opiniowania i parafowania pism w sprawach skomplikowanych bądź wątpliwych, w szczególności kierowanych do Ministra właściwego ds. pracy,
- reprezentowanie Dyrektora przed organami wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności:
- kierowanie spraw do organów wymiaru sprawiedliwości,
- prowadzenie spraw wszczętych, w tym udzielanie odpowiedzi na pisma procesowe, bezpośrednie uczestnictwo w rozprawach, uzyskiwanie klauzuli wykonalności orzeczeń, kierowanie spraw do egzekucji administracyjnej lub sądowej i prowadzenie nadzoru nad egzekucją.