W zakresie Działu Promocji, Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego w szczególności:
- udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy oraz w innych ogólnodostępnych bazach,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo i pracodawców, w formie giełd pracy lub targów pracy,
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi, w tym osobami biernymi zawodowo,
- przeprowadzanie oceny umiejętności cyfrowych dla osób do 30. roku życia,
- informowanie o prawach i obowiązkach osób bezrobotnych i poszukujących pracy kierowanych do poszczególnych form pomocy,
- stałe monitorowanie aktualnych ofert pracy,
- dobór kandydatów do oferty pracy zgodnie wymaganiami określonymi przez pracodawcę,
- przygotowywanie i przekazywanie osobom zainteresowanym informacji o dopasowanych do ich kwalifikacji zawodowych krajowych ofertach pracy i możliwości skorzystania z zagranicznych ofert pracy,
- współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz podmiotami akredytowanymi przy realizacji pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES,
- opracowywanie we współpracy ze stroną indywidualnego planu działania (IPD), oraz monitorowanie jego realizacji co najmniej raz na 30 dni,
- analizowanie przyczyn braku efektów realizacji indywidualnego planu działania oraz przygotowanie nowego IPD we współpracy ze stroną,
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
- utrzymywanie kontaktu przez 60 dni z osobą zainteresowaną, która podjęła zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczął działalność gospodarczą, w wyniku realizacji IPD, mającego na celu wspieranie w utrzymaniu zatrudnienia,
- ułatwianie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie,
- dokumentowanie w systemie teleinformatycznym czynności, zdarzeń i informacji dotyczących procesu aktywizacji zawodowej,
- pomoc bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo w tworzeniu i aktualizacji życiorysów zawodowych umieszczonych w Bazie CV,
- opiniowanie wniosków osób bezrobotnych i poszukujących pracy z uwzględnieniem sytuacji i potrzeb osoby, której udzielana jest pomoc,
- dokonywanie rekrutacji i kierowanie uprawnionych osób bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych (tj. agencji zatrudnienia) w trybie i na warunkach określonych w umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych,
- współpraca z partnerami lokalnymi, w tym organizacjami pozarządowymi, centrami integracji społecznej, OPS, szkołami i innymi jednostkami wspierającymi osoby oddalone od rynku pracy,
- kierowanie bezrobotnego lub poszukującego pracy na badania lekarskie lub psychologiczne mające na celu stwierdzenie zdolności bezrobotnego lub poszukującego pracy do wykonywania pracy, uczestnictwa w formie pomocy lub wykluczenie przeciwskazań do wykonywania pracy związanej z formą pomocy,
- kierowanie długotrwale bezrobotnego do centrum integracji społecznej w celu realizacji indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego,
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z: podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, podmiotami systemu oświaty, uczelniami,
- współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia,
- udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego, a przedsiębiorcom pomocy w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych,
- umożliwianie nabycie umiejętności cyfrowych w ramach poradnictwa zawodowego,
- udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia,
- udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- udzielane porad i informacji grupowych wyselekcjonowanej grupie osób bezrobotnych lub poszukujących pracy lub osób biernych zawodowo,
- udzielanie pomocy przedsiębiorcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy, oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych,
- opracowywanie i aktualizowanie zasobów informacji pomocnych w aktywnym poszukiwaniu pracy, banku programów, wykazu porad grupowych oraz spotkań informacyjnych,
- monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w ramach barometru zawodów,
- realizacja zadań z zakresu współpracy z pracodawcami i promocji, w tym w szczególności:
- prowadzenie stałej współpracy z pracodawcami w zakresie pomocy określonej w ustawie, w tym w szczególności:
- pozyskiwanie do współpracy pracodawców, w tym w zakresie zgłaszania ofert pracy do bazy ofert pracy,
- przeprowadzenie rozmów z pracodawcami w celu ustalenia ich oczekiwań w zakresie form pomocy,
- udzielanie pracodawcom pomocy określonej w ustawie, w tym do wprowadzania ofert do bazy ofert pracy prowadzonej przez ministra właściwego ds. pracy, zwanej „ePracą” oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy,
- utrzymanie kontaktu z pracodawcami, z którymi została nawiązana współpraca,
- weryfikacja i upowszechnianie ofert pracy w „ePracy”,
- udzielanie pracodawcom informacji o sposobie realizacji zgłoszonej oferty pracy,
- współpraca z mediami oraz organami administracji samorządowej w zakresie upowszechniania ofert pracy,
- organizowanie targów pracy i giełd pracy,
- przekazywanie informacji i promocja działań realizowanych przez urząd oraz zadań realizowanych wspólnie z partnerami rynku pracy,
- ścisła współpraca z innymi komórkami urzędu, w szczególności Działem Funduszy i Wsparcia Przedsiębiorczości oraz Działem Rozwoju Zawodowego,
- koordynacja realizacji zadania przewidzianego w art. 31 ust. 3 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. określania listy zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy.