Dział Promocji, Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego

Print Drukuj
      1.  

W zakresie Działu Promocji, Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego w szczególności:

  1. udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  2. udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy oraz w innych ogólnodostępnych bazach,
  3. inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo i pracodawców, w formie giełd pracy lub targów pracy,
  4. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi, w tym osobami biernymi zawodowo,
  5. przeprowadzanie oceny umiejętności cyfrowych dla osób do 30. roku życia,
  6. informowanie o prawach i obowiązkach osób bezrobotnych i poszukujących pracy kierowanych do poszczególnych form pomocy,
  7. stałe monitorowanie aktualnych ofert pracy,
  8. dobór kandydatów do oferty pracy zgodnie wymaganiami określonymi przez pracodawcę,
  9. przygotowywanie i przekazywanie osobom zainteresowanym informacji o dopasowanych do ich kwalifikacji zawodowych krajowych ofertach pracy i możliwości skorzystania z zagranicznych ofert pracy,
  10. współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz podmiotami akredytowanymi  przy realizacji pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES,
  11. opracowywanie we współpracy ze stroną indywidualnego planu działania (IPD), oraz monitorowanie jego realizacji co najmniej raz na 30 dni,
  12. analizowanie przyczyn braku efektów realizacji indywidualnego planu działania oraz przygotowanie nowego IPD we współpracy ze stroną,
  13. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
  14. utrzymywanie kontaktu przez 60 dni z osobą zainteresowaną, która podjęła zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczął działalność gospodarczą, w wyniku realizacji IPD, mającego na celu wspieranie w utrzymaniu zatrudnienia,
  15. ułatwianie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie,
  16. dokumentowanie w systemie teleinformatycznym czynności, zdarzeń i informacji dotyczących procesu aktywizacji zawodowej,
  17. pomoc bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo w tworzeniu i aktualizacji życiorysów zawodowych umieszczonych w Bazie CV,
  18. opiniowanie wniosków  osób bezrobotnych i poszukujących pracy z uwzględnieniem sytuacji i potrzeb osoby, której udzielana jest pomoc,
  19. dokonywanie rekrutacji i kierowanie uprawnionych osób bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych  (tj. agencji zatrudnienia) w trybie i na warunkach określonych  w umowie o świadczenie działań aktywizacyjnych,
  20. współpraca z partnerami lokalnymi, w tym organizacjami pozarządowymi, centrami integracji społecznej, OPS, szkołami i innymi jednostkami wspierającymi osoby oddalone od rynku pracy,
  21. kierowanie bezrobotnego lub poszukującego pracy na badania lekarskie lub psychologiczne mające na celu stwierdzenie zdolności bezrobotnego lub poszukującego pracy do wykonywania pracy, uczestnictwa w formie pomocy lub wykluczenie przeciwskazań do wykonywania pracy związanej z formą pomocy,
  22. kierowanie długotrwale bezrobotnego do centrum integracji społecznej w celu realizacji indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego,
  23. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z: podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, podmiotami systemu oświaty, uczelniami,
  24. współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia,
  25. udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego, a przedsiębiorcom pomocy w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych,
  26. umożliwianie nabycie umiejętności cyfrowych w ramach poradnictwa zawodowego,
  27. udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia,
  28. udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych,
  29. organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
  30. udzielane porad i informacji grupowych wyselekcjonowanej grupie osób bezrobotnych lub poszukujących pracy lub osób biernych zawodowo,
  31. udzielanie pomocy przedsiębiorcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy, oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych,
  32. opracowywanie i aktualizowanie zasobów informacji pomocnych w aktywnym poszukiwaniu pracy, banku programów, wykazu porad grupowych oraz spotkań informacyjnych,
  33. monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w ramach barometru zawodów,
  34. realizacja zadań z zakresu współpracy z pracodawcami i promocji, w tym w szczególności:
  1. prowadzenie stałej współpracy z pracodawcami w zakresie pomocy określonej w ustawie, w tym w szczególności:
  • pozyskiwanie do współpracy pracodawców, w tym w zakresie zgłaszania ofert pracy do bazy ofert pracy,
  • przeprowadzenie rozmów z pracodawcami w celu ustalenia ich oczekiwań w zakresie form pomocy,
  • udzielanie pracodawcom pomocy określonej w ustawie, w tym do wprowadzania ofert do bazy ofert pracy prowadzonej  przez ministra właściwego ds. pracy, zwanej „ePracą” oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy,
  • utrzymanie kontaktu z pracodawcami, z którymi została nawiązana współpraca,
  1. weryfikacja i upowszechnianie ofert pracy  w „ePracy”,
  2. udzielanie pracodawcom informacji o sposobie realizacji zgłoszonej oferty pracy,
  3. współpraca z mediami oraz organami administracji samorządowej w zakresie upowszechniania ofert pracy,
  4. organizowanie targów pracy i giełd pracy,
  5. przekazywanie informacji i promocja działań realizowanych             przez urząd oraz zadań realizowanych wspólnie z partnerami rynku pracy,
  6. ścisła współpraca z innymi komórkami urzędu, w szczególności Działem Funduszy i Wsparcia Przedsiębiorczości oraz Działem Rozwoju Zawodowego,
  1. koordynacja realizacji zadania przewidzianego w art. 31 ust. 3 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. określania listy zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy.
Informacje o publikacji dokumentu